Sådan vinder din mindre virksomhed flere udbud

Den offentlige sektor efterspørger hvert år utrolig mange forskellige varer og tjenester, som kan være alt fra hjælp til kommunikationsopgaver, snerydning eller levering af læskedrikke. 

Og selvom vi i Mercell har hjulpet virksomheder med at have de bedste muligheder for at vinde offentlige opgaver i 20 år, bliver vi stadig overrasket over, hvad den offentlige sektor efterspørger. 

For dig, som har en mindre virksomhed, kan det offentlige marked derfor være en relevant vej at gå for at accelerere din virksomheds udvikling og vækst.

Konkurrencestyrelsen udgav også en rapport i januar 2021, som indikerer det samme. De nævner nemlig, at små virksomheder (færre end 50 ansatte) samlet set vandt 45 pct. af alle danske EU-udbud i 2019. Læs rapporten her.

Men før du kaster dig ud i udbudsmarkedet, er der nogle ting, som du bør vide. Vi klæder dig godt på med tips og inspiration, så du kan vinde flere opgaver i den offentlige sektor.

Søg efter udbud og opgaver i din branche

I Mercell har vi udviklet en platform, hvor du gratis kan søge, om der er relevante udbudsinformationer for din virksomhed i Danmark eller i udlandet. 

Find alle aktuelle udbud her

Eller udbud historisk set i vores udbudsarkiv – tryk her

Ved at søge rundt i aktuelle og gamle udbud kan du forsøge at finde offentlige opgaver i din branche og se, hvad indkøberne efterspørger samt hvilke krav og kriterier, som ofte går igen.

Det er et godt sted at starte, fordi du på den måde kan se, om der er forretning i det offentlige marked for din virksomhed. Du opdager også, hvad det kræver, hvis du skal løbe med sejren og blive kongen af udbudsjunglen i din branche. 

Vær opmærksom på, at der stadig kan være mange relevante offentlige opgaver for din virksomhed, selvom du umiddelbart ikke finder nogen. Det kan nemlig være svært at vide, hvad man skal søge efter for at finde opgaverne. 

Fx. kan det være, du søger efter “vinduespolering” uden at finde så meget, men hvis du i stedet her søger efter “vinduespudsning”, så vil resultatet måske give dig 25 aktuelle opgaver. 

Du kan selvfølgelig altid ringe til os på 70 23 90 80, hvis du har brug for hjælp til at søge selv. 

Jo tidligere du starter dialogen med ordregiveren, jo større chance er der for, at de vælger dig

Ordregiverne ved sjældent, at det netop er din virksomhed, der kan løse deres udfordringer, hvis du ikke selv er proaktiv og gør dem opmærksom på dine kompetencer. Men hvordan finder man ud af, hvad ordregiverne har brug for hjælp til?

I Danmark offentliggøres der årligt mere end 1.000.000 referater, hvor det blandt andet netop bliver beskrevet, hvilke udfordringer ordregiverne har. 

Derfor kan det være en god idé at investere i et værktøj, der dagligt indsamler og strukturerer referaterne og sender dig mails, når der opstår en oplagt forretningsmulighed for din virksomhed. 

Så har du altid overblikket over, hvilke udfordringer ordregiverne har lige nu – og du kan lette indkøbsprocessen ved at tage kontakt, lige når du ser, at en ordregiver har en udfordring, som din virksomhed kan løse.

Få nyheder om udbudsmarkedet